ISO 14001 Miljø-ledelse – II
ISO 14001 – Anvendelse og og udbytte for organisationen
ISO 14001 gør det muligt for organisationer af alle størrelser, at høste fordelene af nye forretningsmuligheder og at kunne demonstrere deres miljømæssige og ´grønne´ certificeringer. Standarden er anerkendt internationalt, og præsenterer en enkel og ligetil fremgangsmåde i retning af at reducere energi-forbruget og at reducere spild og affaldsmængder.
Ved at forbedre organisationens udnyttelse af ressourcerne, bliver det muligt også direkte at spare penge ved at reducere affaldsmængden og forøge udnyttelsen af dette. I bedste fald, kan dette give en tilbagebetalings-periode på kun 3 måneder, fra tidspunktet for implementering af standarden.
Det giver masser af mening at være ´grøn´
Faktisk gælder, at det aldrig før har givet så meget mening, som nu, at være ´grøn´, hvor ISO 14001 certificeringen udgør en vigtig parameter I forbindelse med tilbudsgivning og tildeling af kundeopgaver. Med ´grønne´ og miljømæssige tiltag på både nationalt, europæisk og globalt niveau, så betyder det, at denne standard også jævnligt indgår som en naturlig del af udbuds-materiale og licitationer. Ligeledes gælder, at standarden også ofte indgår som krav i forbindelse med forsyningskæder (´supply chains´).
Et stærkt kort på hånden
I en verden, hvor bæredygtighed og miljømæssig ansvarlighed fra virksomheder og organisationer bliver mere og mere fremherskende, så udgør ISO 14001 standarden en grundigt testet og afprøvet fremgangsmåde, som demonstrerer, at din organisation har et erklæret mål at reducere dens miljømæssige påvirkning.
I forbindelse med tilbudsgivning og licitationer, så sparer ISO 14001 dig tid, ved nemt og hurtigt at kunne besvare prækvalifikations spørgsmål i fbm. tilbudsgivningen. Og, når det virkeligt gælder, så kan dette udgøre forskellen mellem dig, din organisation og konkurrenterne mhp. at blive tildelt den endelige kontrakt og opgave.
I et udfordrende økonomisk klima, så hjælper ISO 14001 standarden også dig og din organisation med fastholde dine eksisterende kunder ved at fremvise endnu en god grund til at vælge netop dín organisation som samarbejdspartner.